;

Pressrelease: Hon omvandlar Norrbottens guld till franska parfymer

Den 7 juli fick parfymföretaget Scents from Norra Norrland AB klartecken att än en gång använda tekniken headspacing för att fånga norrländska dofter. Nu ger hon sig på dofterna av Åkerbär och Hjortron.

Redan våren 2018 genomfördes ett första försök att fånga en doft som inte tidigare varit tillgänglig för parfymindustrin. Eva Henriksson lyckades återskapa doften av hägg. Denna gång är det norrländska skogens guld som ska fångas. Eva Henriksson förklarar att både Åkerbär och Hjortron är sällsynta bär. Många har aldrig hört talas om dessa delikatesser och än mindre vet vad de doftar eller smakar. Det ska bli fantastikt roligt att få föra ut dofterna av våra norrländska bär till en bransch som bara jobbar med just dofter och doftsinnet.

Processen är komplicerad och kräver doft-kvalitetskontroller av hennes själv innan en helt färdig produkt kan säkerställas.  Nästan två år efter start, i februari 2020, blev häggextraktet klart. Den här gången kommer det att gå mycket fortare, tror Eva Henriksson. Inte för att Åkerbär eller hjortron är lättare att ta fram som extrakt, utan för att vi har en färdig process att arbeta efter. Avtal är på plats och både jag och samarbetsföretagen vet hur vi kom fram till en bra lösning förra gången. Jag räknar med att få produkterna klara till årsskiftet 20/21.

Första steget blir att ta fram ett recept i pappersform. Detta kommer ett laboratorium i Storbritannien att hjälpa mej med. Steg två blir att återskapa doften i verkligheten. Här tar jag hjälp av en fabrik i Frankrike. Det knepiga och tidskrävande är att vi arbetar i olika länder. Det blir jag som säkerställer doften, vilket innebär att doftprover skickas fram och tillbaka mellan Sverige och Frankrike. Det gäller så klart att komma så nära den verkliga doften som möjligt, men mest troligt kommer de att bli näst intill identiskta när de väl är färdiga, säger Eva Henriksson.

Vi har haft en fantastisk försommar i norra Sverige. Värmen har varit gynnsam för blomningen av både åkerbär och hjortron. Det återstår att se om vi får en fin bärsommar eller om det blir lite snålare med bär. Det är några veckor kvar innan bären är mogna Tack och lov behövs inga stora mängder för att fånga dofterna, säger Eva Henriksson. Nu ska jag bara bestämma vilken ort eller plats som den ska plockas på. Häggdoften har sin ursprungliga plats från Älvsbyn.

Produkten kommer att vara tillgänglig både i kg och i 10 ml. 10 ml kommer att säljas via webshopen www.norranorrland.com.

Mer om headspacing:

Med hjälp av headspacing går det att på kemisk väg skapa dofter i ett laboratorium. Tekniken headspacing analyserar luften runt omkring ett objekt som till exempelt en blomma. Analysen kommer att resulterat i ett recept på komponenter som tillsammans skapar dofter. Därefter blandas de olika doftkomponenter för att återskapa doften och på så sätt ta fram en syntetiskt olja/extrakt som kan användas vid parfymskapande.